Post image for Τα μαύρα | Τα πολύ μαύρα | Τα ροζ μαύρα

Τα μαύρα | Τα πολύ μαύρα | Τα ροζ μαύρα

13/06/2016

Γράφει η Αίγλη Τούμπα

Αρκάς
Εκδόσεις Γράμματα

Το χιούμορ του καυστικό, μέσα από πολιτικές ακροβασίες, πικάντικα λογοπαίγνια και φιλοσοφικά ερωτήματα… Καταφέρνει δεκαετίες τώρα να κρατά την πραγματική του ταυτότητα επτασφράγιστο μυστικό.
Eπιλέγει στα 30 και κάτι χρόνια -από τη στιγμή που ο διάσημος «Κόκορας» δημοσιευόταν στο περιοδικό «Βαβέλ»- να παραμένει αφανής. Το όνομα Αντώνης Ευδαίμων είναι ένα από τα ονόματα που του αποδόθηκαν κατά καιρούς. Το πιθανότερο όμως είναι ότι κανείς από όλους αυτούς που του αποδίδουν ονοματεπώνυμα και στοιχεία ληξιαρχικών πράξεων δεν έχει ανατρέξει επισήμως στα ληξιαρχικά κατάστιχα για να διασταυρώσει κατά πόσο αληθεύουν οι πληροφορίες του.

 

9-vivlio29-vivlio3

Μυστήριο παραμένει πώς στην εποχή του διαδικτύου και της γρήγορης πληροφορίας ελάχιστοι άνθρωποι σε όλη την Ελλάδα γνωρίζουν από κοντά τον Αρκά, καθώς δεν μπορείς να βρεις πουθενά μια διασταυρωμένη πληροφορία για το βιογραφικό του… Για φωτογραφία του ούτε λόγος, δεν προτιμάει ούτε να δηλώνει ούτε και να εμφανίζεται δημοσίως. Βρίσκεται ανάμεσά μας και κατά κάποιον άγραφο κανόνα όσοι τον γνωρίζουν σέβονται την επιθυμία του να μην γίνουν ποτέ γνωστές λεπτομέρειες για το βιογραφικό του.
Δύο πράγματα είναι βέβαια: ο Αρκάς είναι άρρεν, Έλληνας πολίτης και δεν επιθυμεί να κυκλοφορεί ανάμεσά μας, δοξαζόμενος ή αποδοκιμαζόμενος από τα μέσα ενημέρωσης.

Δημοσίευσε τα πρώτα του σκίτσα στις αρχές της δεκαετίας του ’80 υπογράφοντας ως Αντώνης Ευδαίμων. Κάποιοι υποστηρίζουν πως είναι το πραγματικό του όνομα, ενώ υιοθέτησε το γνωστό του ψευδώνυμο (που ακούγεται πως οφείλεται στην καταγωγή του – Αρκαδία) όταν ξεκίνησε τον γνωστό «Κόκορα» στο περιοδικό «Βαβέλ». Μετακομίζει στο «Παρά Πέντε» το 1987 και το «Μικρό Παρά Πέντε», ενώ λίγο αργότερα ξεκινάει τον «Ισοβίτη» στην εφημερίδα «Η Πρώτη» και από εκεί και έπειτα η μια επιτυχία διαδέχεται την άλλη και κάθε καινούργιο του έργο γίνεται ανάρπαστο.

Η «πιπεράτη» γλώσσα και κάθε λογής «ασέβεια» που προκύπτει από τη δαιμόνια πένα του που μιλά για εκείνον, μένοντας επίτηδες στα παραλειπόμενα της ιστορίας, μετατρέπουν κάθε καινούργιο του κόμικ σε best seller, θρονιασμένο πάντα στις πρώτες θέσεις. Τα σκίτσα του μοναδικά, ενώ ο άψογος χειρισμός της γλώσσας είναι αυτός που σημειώνει τη μεγάλη επιτυχία… Μέσα από τα άπαικτα λογοπαίγνιά του δημιουργεί εκκεντρικούς χαρακτήρες που μπορεί κάποιος να πει ότι φθάνουν στα όρια του σουρεαλιστικού: ο Κόκορας και οι γάτες στον Καστράτο με το σεξ, ο Ισοβίτης και ο Παντελής με την ελευθερία, οι τελευταίοι άνθρωποι στη Γη στην καλύτερή του ίσως δουλειά με τίτλο «Μετά την Καταστροφή», φιλοσοφούν πάνω στις αξίες της ανθρωπότητας, τα πουλιά πάνω στη σχέση πατέρα και παιδιού, άγγελος και νεκρός στοχάζονται πάνω στον θάνατο.

Ο Αρκάς «ξαναχτύπησε» με το απαράμιλλο στυλ του και μας έδωσε τρία καινούρια βιβλία:

1. «Τα μαύρα»: Είναι γνωστό ότι το χιούμορ του Αρκά είναι μάλλον πεσιμιστικό. Δεν αποπνέει αυτό το χρυσογάλανο χρώμα της αισιοδοξίας, αλλά αντίθετα κινείται στις αποχρώσεις του γκρι. Από γκρι ανοιχτό μέχρι γκρι σκούρο. Μπορεί όμως να γίνει και μαύρο, κατάμαυρο. Κάτι που συμβαίνει σ’ αυτό το μικρό άλμπουμ με τίτλο «Τα μαύρα». Εδώ ο μετρ του σκοτεινού χιούμορ βρίσκεται στο στοιχείο του και μεγαλουργεί. Ποτέ άλλοτε τόσο μακάβρια θέματα δεν έβγαλαν τόσο ζωηρό γέλιο! Ποτέ άλλοτε ο θάνατος δεν ενέπνευσε τόσο ζωντανά αστεία!

2. «Τα πολύ μαύρα»: Μετά «Τα Μαύρα» ο Αρκάς επανέρχεται με «Τα πολύ μαύρα», προσφέροντάς μας μια ακόμα πιο χορταστική δόση σκοτεινού, αλλά πανέξυπνου χιούμορ. Ο βασικός πρωταγωνιστής κι εδώ είναι η μαυροντυμένη, δρεπανηφόρα φιγούρα του Χάρου, ενός Χάρου όμως που μόνο φόβο δεν μας προκαλεί. Γιατί εδώ ο Μεγάλος Θεριστής αποδεικνύεται Μεγάλος Χιουμορίστας και το μακάβριο δίνει τη θέση του στο ξεκαρδιστικά αστείο.

3. Μετά «Τα μαύρα» και «Τα πολύ μαύρα» ο Αρκάς επανέρχεται με ένα τρίτο αλμπουμάκι μακάβριας ιλαρότητας: » Τα ροζ μαύρα». Τι σημαίνει όμως αυτός ο παράδοξος τίτλος; Τι σχέση έχει το μαύρο με το ροζ; Μα όση σχέση έχει το σεξ με τον θάνατο. Γιατί αυτά είναι τα θέματα που πραγματεύεται το νέο του βιβλιαράκι: το σεξ και ο θάνατος. Ο κυνικά πνευματώδης Χάρος μπαίνει τώρα στις κρεβατοκάμαρες των θυμάτων του, επεμβαίνοντας απρεπώς στις πιο ιδιωτικές τους στιγμές. Λάγνοι υπερήλικες και ρομαντικές γηραιές κυρίες βρίσκονται αντιμέτωποι με το αναπόδραστο μέσα σε απερίγραπτα κωμικές συνθήκες.

Ο Αρκάς, για άλλη μια φορά, χωρίς φόβο και πάθος μας δείχνει πώς να γελάμε με τους φόβους και τα πάθη μας, ξορκίζει τον θάνατο με το λυτρωτικό γέλιο, ένα γέλιο αβίαστο και πληθωρικό, που είναι πάντα κατάφαση ζωής. Μια κορυφαία στιγμή του Αρκά που τη συστήνουμε ανεπιφύλακτα. Με μια μόνο προειδοποίηση: Μπορεί να… πεθάνετε από τα γέλια.

Leave a Comment

{ 0 comments… add one now }

Previous post:

Next post: