Post image for Ταγιέρ, λακ και πολιτική | Πρώτες Κυρίες: από τη Μιμή στην Άντρη

Ταγιέρ, λακ και πολιτική | Πρώτες Κυρίες: από τη Μιμή στην Άντρη

13/03/2017

Γράφει η Νάντια Κλεάνθους*

Με αφορμή την ταινία «Jackie» για την Τζάκι Κένεντι (και αργότερα Τζάκι Ωνάση, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία) και την υποψηφιότητά της για Όσκαρ Ενδυματολογίας, επιχειρούμε μια αναδρομή στις «δικές μας» πρώτες κυρίες και τις στυλιστικές τους επιλογές, από τη Μιμή Κυπριανού μέχρι την Άντρη Αναστασιάδη.

Το να είσαι πρώτη κυρία ισοδυναμεί με το να σου έχει ζητηθεί να υποδυθείς έναν ρόλο, όχι λόγω των δικών σου ικανοτήτων ή των ιδιαίτερών προσόντων σου, αλλά λόγω των ικανοτήτων και προσόντων του συζύγου σου. Από τη στιγμή που ένας Πρόεδρος έχει εκλεγεί, αλλά και από την αρχή της πολιτικής του σταδιοδρομίας, η σύζυγος βρίσκεται πάντα στο πλευρό του από τη μια για να υποστηρίξει τη φιλοδοξία του και από την άλλη, για να προσφέρει την εικόνα της οικογενειακής σταθερότητας στους πολίτες-ψηφοφόρους. Ένας Πρόεδρος έχει ένα έργο να επιτελέσει, μια δουλειά. Η πρώτη κυρία έχει ένα καθήκον, μια λειτουργία. Δεν είναι τόσο ένα πρόσωπο όσο μια δημόσια εικόνα (persona) και πρέπει να ενδυθεί για τον ρόλο. Στον δυτικό κόσμο υπάρχει μια τυπική αμφίεση γι’ αυτόν τον ρόλο: το ταγέρ. Παρ’ όλο που το ταγέρ είναι κάποιου είδους κοστούμι δεν αποτελεί στολή και παρά το ότι η πρώτη κυρία έχει έναν ρόλο να υποδυθεί, καθεμιά έχει ξεχωριστή υπόσταση και κατά συνέπεια εμπλουτίζει την παρουσία της με ένα μέρος της προσωπικότητάς της.

Τα σύμβολα

 Τόσο στα δημοκρατικά όσο και στα απολυταρχικά καθεστώτα υπήρχαν πρώτες κυρίες που έγιναν σύμβολα της εποχής και της χώρας τους όπως η Έλενορ Ρούσβελτ και η Εβίτα Περόν που διοικούσαν τη χώρα ουσιαστικά μαζί με τους συζύγους τους. Επίσης αξιοσημείωτη ήταν και η πρακτική της Ιμέλντα Μάρκος με τις χιλιάδες ζευγάρια παπούτσια επώνυμων σχεδιαστών, τρανή απόδειξη του ναρκισσισμού και της διαφθοράς του προεδρικού ζεύγους. Παρ’ όλο που οι πρώτες δύο κυρίες υπήρξαν μείζονος σημασίας για την επιτυχία των συζύγων τους, εκείνες που ισοστάθμισαν την πολιτική επιρροή των συζύγων τους μετρούνται στα δάκτυλα των χεριών. Ο ρόλος τους είναι σημαντικός στο πολιτικό παιχνίδι, αλλά όχι απαραίτητος. Όταν όμως υπάρχει μια αυστηρή προσήλωση στα ήθη και στις προσδοκίες της πατριαρχίας, οι πρώτες κυρίες αναδεικνύονται σε μητέρες-σύμβολα και ευσυνείδητες, υποδειγματικές συζύγους στον Πρόεδρο και στην πατρίδα, στοργικές τροφοί και παιδαγωγοί.

 Το «κυπριακό» μοτίβο

 Μια έρευνα του φωτογραφικού υλικού με τις πρώτες κυρίες στην Κύπρο δείχνει πως και εδώ ακολουθούμε το παγκόσμιο πατριαρχικό μοτίβο. Ασχέτως με τις πρότερες σταδιοδρομίες ή τα προσόντα που κατέχουν, οι πρώτες κυρίες της Κύπρου επισκέπτονται σχολεία και νοσοκομεία, είναι μέλη ή προεδρεύουν φιλανθρωπικών οργανώσεων και συναντούν μέλη γυναικείων οργανώσεων, για να συζητήσουν γυναικεία θέματα! Το καθήκον διαφοροποιείται ελάχιστα από τη μια πρώτη κυρία στην επόμενη και αυτό ανάλογα με το φως της δημοσιότητας που λαμβάνει η καθεμιά. Όσο για το ένδυμα/κοστούμι που προτιμούν για τον ρόλο, είναι αυτό της παγκόσμιας πρώτης κυρίας: το κλασικό ταγέρ παρ’ όλο που το γυναικείο κοστούμι με παντελόνι είναι κάτι που έχει εισαχθεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες με την κ. Φωτεινή Παπαδοπούλου και την κ. Έλση Χριστόφια να το προτιμούν. Πριν συζητήσουμε τις ενδυματολογικές επιλογές των πρώτων κυριών, όμως, θα πρέπει να παραδεχτούμε πως ο ρόλος είναι περιοριστικός.

Η μόδα, η φινέτσα, το στυλ βρίσκονται πάντοτε στις λεπτομέρειες. Η κ. Μιμή Κυπριανού φορούσε πάντοτε ένα φουλάρι, όταν η μπλούζα ή το φόρεμά της δεν είχε τον δικό του φιόγκο ή μαντίλι και μπορούσε να ταιριάξει αρμονικά με το ένδυμα των άλλων πρώτων κυριών με τις οποίες παρευρισκόταν, σημάδι πως πάντοτε γνώριζε πώς να ντυθεί για την περίσταση. Στα 11 χρόνια της διακυβέρνησης του συζύγου της, το στυλ της είχε συνέπεια: ήταν κομψή και κλασική. Δυστυχώς ο φωτογραφικός φακός την έχει απαθανατίσει μόνο σε άσπρο και μαύρο, αφού πολύ λίγες έγχρωμες φωτογραφίες υπάρχουν και αυτές από τα τέλη της διακυβέρνησης του συζύγου της.

 

THEMA mimi

Στα 11 χρόνια της διακυβέρνησης του συζύγου της, το στυλ της Μιμής Κυπριανού είχε συνέπεια: ήταν κομψή και κλασική.

Η κ. Ανδρούλλα Βασιλείου, από την άλλη, ενδύεται όλα τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Η καλλίγραμμη κ. Βασιλείου έχει μια εξαιρετική σχέση με τα χρώματα. Δεν φαίνεται να έχει δύο ενδύματα με το ίδιο κόψιμο και στυλ, ντυνόταν με ζωηρά χρώματα και ωραία εμπριμέ συνοδεύοντάς τα πάντοτε με κομψά αξεσουάρ. Η Ανδρούλλα Βασιλείου είναι αδιαμφισβήτητα η κομψότερη και πιο μοντέρνα πρώτη κυρία που είχαμε μέχρι σήμερα.

 

thema4

thema3

Η καλλίγραμμη κ. Βασιλείου ντυνόταν με ζωηρά χρώματα και ωραία εμπριμέ συνοδεύοντάς τα πάντοτε με κομψά αξεσουάρ.

Η κ. Λίλα Κληρίδη δεν έμοιαζε να ενδιαφέρεται για τη μόδα και το στυλ και ήταν ιδιαίτερα αποτραβηγμένη από τη δημόσια ζωή. Από τις λίγες διαθέσιμες φωτογραφίες είναι εμφανές ότι αγαπούσε το χρώμα, αλλά δεν ενδιαφερόταν να συνδυάσει τα ρούχα της με τα κατάλληλα αξεσουάρ. Αφήνοντας κατά μέρος την αντίληψή της για τη μόδα, το χαμόγελό της κέρδιζε κατά κράτος και οι ευγενικοί της τρόποι είναι η απτή απόδειξη πραγματικής φινέτσας.

thema5

Από τις λίγες διαθέσιμες φωτογραφίες, είναι εμφανές ότι η Λίλα Κληρίδη αγαπούσε το χρώμα, αλλά δεν ενδιαφερόταν να συνδυάσει τα ρούχα της με τα κατάλληλα αξεσουάρ.

Η κ. Φωτεινή Παπαδοπούλου φαίνεται να προτιμά τη Chanel, και εκεί δεν μπορείς πραγματικά να κάνεις λάθος. Η κ. Παπαδοπούλου έχει επίσης την καλύτερη κόμμωση, μαλλιά μέχρι τους ώμους και ανεπιτήδευτα, φυσικά, ενώ οι υπόλοιπες πρώτες κυρίες πλην της Λίλας Κληρίδη και της Έλσης Χριστόφια που έχουν κοντά μαλλιά, φαίνεται πως σπαταλούν μια ολόκληρη λακ στην κόμη τους.

 

8-THEMA FOTINI

Η κ. Φωτεινή Παπαδοπούλου φαίνεται να προτιμά τη Chanel, και εκεί δεν μπορείς πραγματικά να κάνεις λάθος.

 

Η Έλση Χριστόφια έχει κακοποιηθεί από τον Τύπο για τις ενδυματολογικές της επιλογές. Άδικα θα έλεγα. Ποτέ δεν ντύθηκε με τρόπο που να ξένιζε (πλην εκείνη τη φορά που έβαλε άσπρα, για να συναντήσει τον Πάπα) που θα ήταν ο ορισμός του κακού ή απρεπούς ντυσίματος. Κάποιοι βιάστηκαν να τη συγκρίνουν με την Asma Assad κατά τη διάρκεια της πρώτης τους επίσημης συνάντησης σαν πρώτες κυρίες στη Δαμασκό, χαρακτηρίζοντάς την ασουλούπωτη. Και όμως, το ταγέρ που φόρεσε η κ. Χριστόφια δεν ήταν ούτε εκτός τόπου ούτε απωθητικό. Πώς όμως θα μπορούσε να συγκριθεί με την Asma Assad και, το σημαντικότερο, γιατί θα έπρεπε; Η πρώτη κυρία της Συρίας μοιάζει να έχει βγει από τις σελίδες του Vogue, το οποίο μάλιστα δημοσίευσε ένα ιδιαίτερα εγκωμιαστικό άρθρο γι’ αυτήν. Η πολύ διάσημη συγγραφέας και κριτικός μόδας Joan Juliet Buck την επαίνεσε για την αίσθηση μόδας και κομψότητας, καθώς επίσης και για την προοδευτική πολιτική του συζύγου της, λίγα χρόνια αργότερα όμως διέγραψε κάθε ίχνος του άρθρου από το διαδίκτυο όταν άρχισε το αιματοκύλισμα στη Συρία. Ενώ αρχικά το Vogue έγραψε για τη δημοκρατική και σαρωτική νίκη του Bashar al Assad και για την αναθέρμανση των σχέσεων της Δύσης με τη Συρία, όταν τα δυτικά media άλλαξαν γνώμη και μετονόμασαν τον Assad σε δικτάτορα της Συρίας, ο ενθουσιασμός του Vogue με την Asma έγινε ντροπιαστικός. Μετά τον διθύραμβο του Vogue η Asma Assad έχει διαγραφεί από την ιστορία της μόδας, αντικατοπτρίζοντας έτσι τη στροφή των προτιμήσεων της Ευρώπης προς τον σύζυγό της.

 

thema6-NEA

Η Έλση Χριστόφια έχει κακοποιηθεί άδικα από τον Τύπο, για τις ενδυματολογικές της επιλογές. Ποτέ δεν ντύθηκε με τρόπο που να ξένιζε (εκτός από εκείνη τη φορά που έβαλε άσπρα, για να συναντήσει τον Πάπα) που θα ήταν ο ορισμός του κακού ή απρεπούς ντυσίματος.

Παρομοίως, η επιλογή ενδυμάτων της Έλσης Χριστόφια δεν μπορεί να ιδωθεί, αγνοώντας τις κομουνιστικές καταβολές και την πολιτική του συζύγου της όπως επίσης και την δεδηλωμένη λατρεία του προς τη Σοβιετική Ένωση. Συνεπώς δεν είναι πιο ακαλαίσθητη από τη Λίλα Κληρίδη, οι κομμώσεις και το μακιγιάζ τους δεν έχουν ιδιαίτερες διαφορές και κάποιες φορές είναι πιο καλόγουστες οι επιλογές της Έλσης Χριστόφια από αυτές της Λίλας Κληρίδη. Και όμως η Έλση Χριστόφια φέρει το στίγμα της εργατικής τάξης, ενώ η Λίλα Κληρίδη αυτό της άρχουσας τάξης τόσο λόγω καταγωγής αλλά και γάμου. Συνεπώς η κυρία Κληρίδη δεν είχε τίποτα να αποδείξει, ενώ η κυρία Χριστόφια πρέπει συνεχώς να αποδεικνύει ότι δεν θα μας ντροπιάσει φορώντας κάτι το εξωφρενικά κακόγουστο.

 

8-thema2

H κ. Αναστασιάδη είναι πάντοτε κομψή με ένα λαμπερό και γεμάτο φιλικότητα χαμόγελο, αλλά το ζεύγος Obama ξυπνά την αγριόγατα μέσα της.

Είναι αλήθεια πως η κ. Άντρη Αναστασιάδη διέπραξε ένα σοβαρό ενδυματολογικό σφάλμα με την επιλογή της see-through μπλούζας κατά την επίσημη επίσκεψη στον Λευκό Οίκο. Εκεί έμοιαζε έτοιμη να δώσει φακελάκι σε γάμο, αλλά πρέπει να παραδεχτούμε πως παρόλο που είναι σαφώς πιο προσεκτική από τότε, το ζεύγος Obama ξυπνά την αγριόγατα μέσα της. H επόμενη μπλούζα που την είδαμε να φορά σε animal print με την εικόνα των γατόπαρδων στην πλάτη είναι δυστυχώς αδιάσειστη απόδειξη. Παρά το ότι στην ίδια επίσκεψη φόρεσε ένα υπέροχο μοβ φόρεμα όπως και ένα άλλο με γιγάντια λουλούδια, είναι πάντοτε πιο ελκυστικό να αναφέρεσαι στην εκδοχή όπου μπορείς να γράψεις με χιούμορ. Σε άλλες περιστάσεις, η κ. Αναστασιάδη είναι πάντοτε κομψή με ένα λαμπερό και γεμάτο φιλικότητα χαμόγελο.

Οι πρώτες κυρίες της Κύπρου αυτές που είχαμε στο παρελθόν, καθώς και η παρούσα δεν πρόκειται να φιγουράρουν ποτέ στις σελίδες των φημισμένων διεθνών περιοδικών μόδας. Αυτό όμως που χρειαζόμαστε δεν είναι πρώτες κυρίες είδωλα μόδας, ούτε πρώτες κυρίες πρόθυμες να δείξουν στους πολίτες πως είναι υπάκουες, πειθήνιες σύζυγοι και στοργικές μητέρες. Δεν χρειαζόμαστε περισσότερες γυναίκες πίσω από τους συζύγους τους να εκτελούν ρόλους. Είναι καιρός πια να οραματιστούν τον εαυτό τους περισσότερο σαν Άνγκελα Μέρκελ παρά σαν Τζάκι Κένεντι. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι περισσότερες γυναίκες να γίνουν υπόδειγμα για τις νέες γενιές αντρών και γυναικών, δείχνοντας πως ντύνονται για να ηγηθούν.

 

* Η Νάντια Κλεάνθους έχει σπουδάσει σχέδιο μόδας, φιλοσοφία και αγγλική λογοτεχνία. Τα ακαδημαϊκά της ενδιαφέροντα στρέφονται γύρω από το φύλο και τη φυλή.

 

Φωτογραφία πάνω : © Αρχείο Αβδελόπουλου|ΠΟΛΙΤΗΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Comment

{ 0 comments… add one now }

Previous post:

Next post: