Post image for ΓΚΡΟ ΠΛΑΝ | Υπόθεση: Άγνωστο DNA (L’ Affaire SK1, Γαλλία, 2014)

ΓΚΡΟ ΠΛΑΝ | Υπόθεση: Άγνωστο DNA (L’ Affaire SK1, Γαλλία, 2014)

20/03/2017

Γράφει η Δέσποινα Χριστοδούλου | @DespiChri

Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, η ταινία που παίρνει τη σκυτάλη του Μήνα Γαλλοφωνίας για αυτή τη βδομάδα, ιχνηλατεί και καταγράφει το κυνήγι και την προσαγωγή στη δικαιοσύνη του Γκι Ζορζ, επονομαζόμενου ως «Τέρατος της Βαστίλης

Διάρκεια: 120 λεπτά
Είδος Ταινίας: Δραματική, Αστυνομική
Γλώσσες: Γαλλικά, με ελληνικούς υπότιτλους
Σκηνοθεσία: Φρεντερίκ Τελιέ Σενάριο: Φρεντερίκ Τελιέ, Νταβίντ Ελοφέν, Πατρίτσια Τουρνασό, Ναταλί Μπαέ, Με τους: Ραφαέλ Περσονάζ, Ολιβιέ Γκουρμέ, Μισέλ Βιγιερμόζ, Ναταλί Μπαγιέ, Ανταμά Νιανέ
Προβολή: Παρασκευή 24/3 στις 21:00 και Κυριακή 26/3 στις 20:00, στο πλαίσιο του Μήνα Γαλλοφωνίας του Ομίλου Φίλων Κινηματογράφου

Παρίσι, αρχές της δεκαετίας του ’90. Ένας νεαρός επιθεωρητής της Δίωξης Εγκλήματος, ο Φρανκ Μανιέ (Σαρλί για τους συναδέλφους του) συμμετέχει στην έρευνα για την εξιχνίαση μιας φρικιαστικής ανθρωποκτονίας. Μια υπόθεση που ενώ αρχικά αφορά στη δολοφονία μιας κοπέλας, σταδιακά μεγεθύνεται για να αποκαλύψει μια σειρά από αλληλένδετα εγκλήματα και να φωτογραφίσει το προφίλ ενός κατά συρροή δολοφόνου ο οποίος σκότωσε επτά γυναίκες και επιτέθηκε σε άλλες τέσσερις στην υπόθεση «Serial Killer 1», που θα απασχολήσει σχεδόν εμμονικά τον Σαρλί (Ραφαέλ Περσονάζ) για επτά χρόνια. Βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα, το φιλμ ιχνηλατεί και καταγράφει το κυνήγι και την προσαγωγή στη δικαιοσύνη του Γκι Ζορζ, επονομαζόμενου ως «Τέρατος της Βαστίλης». Μια πολύκροτη ιστορία που συγκλόνισε το Παρίσι τη δεκαετία του ’90 και προχώρησε για πρώτη φορά στη Γαλλία σε ταυτοποίηση του ενόχου μέσω DNA.

Υποψήφιο για δύο βραβεία Σεζάρ το 2016, πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη και διασκευασμένου σεναρίου, το «Υπόθεση: Άγνωστο DNA» είναι ένα ατμοσφαιρικό δράμα χαρακτήρων στα πρότυπα των σκανδιναβικών νεονουάρ της εποχής μας, αλλά και ένα ρεαλιστικό, σκοτεινό, policier παλιάς καλής γαλλικής κοπής με νεύμα στον Λουί Μαλ, αλλά και στον Ντέιβιντ Φίντσερ («Seven», «Zodiac»). Ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης Φρεντερίκ Τελιέ καταφέρνει να ερμηνεύσει εύστοχα και υποβλητικά, σε διπλό, μη γραμμικό χρόνο με τη χρήση φλασμπάκ, το χρονικό των δολοφονιών και τα στάδια της εκτενούς αστυνομικής έρευνας, με κορύφωση τη δίκη του κατηγορούμενου. Μιας διαδικασίας που παράλληλα προσκρούει στη γραφειοκρατία και τη δυσλειτουργικότητα του συστήματος, τις απαρχαιωμένες μεθόδους και τις συναδελφικές αντιζηλίες, ενώ ο ενθουσιώδης νεαρός αστυνομικός προσπαθεί σταδιακά και επίμοχθα να συνδέσει τα κομμάτια του παζλ, με προσωπικό κόστος για τον ίδιο. Κάτι που δημιουργεί μια επίμονη περιρρέουσα ατμόσφαιρα απελπισίας και ζοφερότητας. Όλα τα βασικά συστατικά του αστυνομικού είδους βρίσκονται δεξιοτεχνικά στην αφήγηση και αποδίδονται με ιστορική ακρίβεια, νευρώδη ρυθμό και αγωνιώδες ενδιαφέρον. Από την κοπιαστική συλλογή των στοιχείων, στα εμπόδια, τις αμφιβολίες, τις απογοητεύσεις και τις ανατροπές που προκύπτουν στην πορεία. Και από το ανθρωποκυνηγητό και τη σύλληψη του βασικού υπόπτου, ο οποίος ισχυρίζεται απίθανα πως είναι αθώος, στη δίκη και την εκρηκτική του αποκάλυψη ως το τέρας που πραγματικά είναι. Ιδιαίτερη μνεία αξίζει στις εξαίρετες ερμηνείες των πρωταγωνιστών, με ένα ακούραστο Περσονάζ να μεταφέρει με αμεσότητα τον αγώνα του επιθεωρητή για να επικρατήσει η αλήθεια, ενώ τόσο η Ναταλί Μπαγιέ στον ρόλο της δικηγόρου υπεράσπισης που επικαλείται αρχικά ασάφεια πειστηρίων, όσο και ο Ανταμά Νιανέ στον ρόλο του κατηγορούμενου, δίνουν ένταση και δραματικότητα στην πλοκή και καταστούν το τελευταίο κεφάλαιο της δίκης λυτρωτικό.

Υπάρχουν σημεία ομολογουμένως όπου το σενάριο δείχνει να υστερεί και να μην υπερβαίνει τα γεγονότα, για να ενισχύσει πολυεπίπεδα την ιστορία. Ο Σαρλί για παράδειγμα, θα μπορούσε να τύχει περισσότερης εξέλιξης και βάθους ως χαρακτήρας του οποίου η προσωπική ζωή παράλληλα νοσεί, και ο ρόλος της συζύγου θα επωφελούνταν από μια αναθεώρηση για να είναι λιγότερο κλισέ. Κοινός παρονομαστής ωστόσο της ταινίας είναι η προαιώνια σύγκρουση Καλού και Κακού. Όπου το τελευταίο μπορεί να ορίζεται ως το μεμονωμένο ανήθικο άτομο που προχωρεί σε αποτρόπαια εγκλήματα, αλλά ταυτόχρονα και ως μια ολόκληρη κοινωνία-συνένοχος που χάνει ή αδυνατεί να δείξει την ανθρωπιά της. Μια συναρπαστική ταινία από ένα πολλά υποσχόμενο νέο σκηνοθέτη που καταφέρνει να αναπαραστήσει σθεναρά και με διαύγεια την καταδίωξη του πιο διαβόητου κατά συρροή δολοφόνου της Γαλλίας και θα κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον μέχρι το ανατρεπτικό φινάλε.

+ Cine Studio, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Για περισσότερες πληροφορίες: http://www.ofk.org.cy/ τηλέφωνο: 96420491

Leave a Comment

{ 0 comments… add one now }

Previous post:

Next post: